Hjärtefrågor

Utbildning - Uppdatera skolan från 1900 till 2000-talet


IKT


Sverige blev nyligen klassat högst i världen i telekom- kompetens, dvs användning av olika tekniker för telekommunikation. Det är inte skolans förtjänst.


Den svenska skolan måste anamma 2000-talets teknik fullt ut för att förbereda eleverna för framtiden.


Läs mer



Ordning och uppförande

 

Samhället har utvecklats och liksom med tekniken hamnar skolan på efterkälken. Flera lärare upplever allt stökigare elevgrupper och vill se åtgärder som till exempel ordningsbetyg.

 

Jag var kritisk till folkpartiets föreslag om införande av ordningsbetyg och valde skriva om det i min B-uppsats inom samhällsvetenskap: Ordning och uppförande – En studie om lärares attityder kring ordning och uppförande i skolan.

 

Är ordningsbetyg verkligen lösningen? Jag tror inte det.

 

Läs mer

 


Integration
- Hur ser det ut i Lunds kommun och vad kan göras bättre?

 

Lokala arbetsområden

Förskola, förberedelseklasser i låg, mellan och högstadiet, IV i gymnasiet samt SFI.

Läs om organisationen Tamam som jobbar ideellt för barn och ungdomar i Lund.

 

Läs mer

 

Kultur och Fritid - Det finns för lite aktiviteter för Lunds barn och unga!

 

Fritidsgårdarna har inte plats för alla och är i många fall inte attraktiva nog för att locka till sig framförallt 14-17 åringar. Jag kommer att jobba för att få fler unga att tidigt aktivera och engagera sig för att påverka sin vardag.

 

Läs mer


Projektförslag för lunds unga

Situationsbeskrivning

 

Platserna på fritidsgårdarna är för få och kostar i flera fall pengar.  Dessutom är dom i många fall inte attraktiva nog för att locka till sig framförallt 13-18 åringar.

Förutom att det i grunden är orättvist att det finns försvinnande lite aktviteter för dessa ungdomar leder det till att många driver runt mållöst på stan om kvällarna.

En av huvudanledningarna till denna situation är att det anses som en ekonomisk förlustaffär att anordna till exempel diskotek eller caféverksamhet eftersom målgruppen dels inte får serveras alkohol, dels generellt sett inte är särskilt köpkraftig.

 

Jag föreslår

att man startar ett bidragsbaserat projekt för att ungdomar själva ska engagera sig och planera och anordna diskotek och cafékvällar.


1. Projektplanering

I samarbete med Lunds kommun uppmanas skolungdomarna skicka in projektförslag för diskotek och cafékvällar  (handledning måste erbjudas).

 

2. Elevråden

Elevråden röstar om förslagen som sedan vidarebefodras till Kultur- och Fritidsnämnden för handläggning och beslut om projektbidrag.

 

2.1 Rotering mellan skolorna

Högstadieskolorna och gymnasieskolorna har ett klubb-event var i månaden.

(Caféverksamheten är betydligt lättare att organisera och finansiera och kan därför, så länge det finns ett brett intresse, genomföras betydligt oftare än 1 gång i månaden).

 

2.2 Målgrupper:

A) Gymnasiet 16-20 år (undantag görs för äldre elever som kan bevisa att dom fortfarande går på gymnasiet)

B) Högstadiet 13-16 år (undantag görs för äldre elever som kan bevisa att dom fortfarande går på högstadiet)


2.3 Pris införs för bästa klubb och café efter varje termin.


3. Regler: EXTREMT TYDLIGA

Alkohol, narkotika och bråkförbud, man blir portad direkt vid överträdelse.

 

4. Ekonomi

4.1 Bidraget bör vara tillräckligt för att få ner event/inträdeskostnaden till en acceptabel nivå.

4.1 Med hjälp av kontinuerlig ekonomisk uppföljning är målsättningen att eventen på sikt ska bli självförsörjande.

 

5. Målsättning

Målsättningen med mitt förslag är att få fler unga att tidigt aktivera och engagera sig för att påverka sin omgivning.


RSS 2.0