IKT behövs i skolan
IKT - informations- och kommunikationsteknik
Få lärare idag har högre telekom-kompetens än sina elever, vilket gör att eleverna sällan får använda sina kunskaper i skolarbetet. Det får också den negativa följden att elever lättare kommer undan med plagiat.
Datorkunskapen i skolan bör gå djupare, elverna bör också, utöver Internet, Word och Powerpoint kunna använda interaktiv media på ett förtjänstfullt sätt.
IKT kan inte bara vara bundet till datorkunskapen, att mana på eleverna att lära sig arbeta med IKT och sedan inte använda det i övrigt skolarbete är ju helt ologiskt.
Läs mer om IKT i Skolan
Integration
Integration - Hur ser det ut i Lunds kommun och vad kan göras bättre?
Jag har alltid sett på Lund som en välintegrerad stad och som ett föredöme för andra städer. Men hur ser integrationssituationen i Lund ut under ytan och hur jobbar man på olika platser för att förbättra denna?
Lokala arbetsområden
Förskola, förberedelseklasser i låg-, mellan- och högstadiet, IV i gymnasiet samt SFI.
Stora frågor
Varför har vi en svenskundervisning som inte är anknuten till arbetsmarknaden?
Varför görs det ingen noggrann bakgrundskoll när det gäller utbildning på invandrares familjemedlemmar och släktingar?
Ordning och uppförande
Ordningsbetyg
Ordningsbetyg är för mig bara en åtgärd som hanterar en del av problemet.
Man måste se situationen ur ett helhetsperspektiv och ta hänsyn till fler aspekter än den enskilda eleven för att kunna lösa problematiken:
1. Läraren
Vad gör de lärare som lyckas hålla ordning?
2. Undervisningsmaterial och arbetsmetoder
Nytt material och nya sätt att arbeta skapar intresse och motverkar stök. Det är skillnad på att tex. sammanfatta Singoalla och att göra en videorecension på sitt eget bokval.
3. Eleven
Det kan finnas många olika personliga anledningar som framkallar ett stökigt beteende hos elever. Ska elever som inte mår bra, och elever som har sämre förutsättningar att koncentrera sig betygsättas i ordning och uppförande efter samma kriterier som de övriga?
I ett klassrum fyllt med elever finns det ofta väldigt mycket energi. Lärare måste börja använda sig av den då outnyttjad energi ofta leder till stök och bråk.
I ett klassrum fyllt med elever finns det ofta väldigt lite energi. Som lärare måste man planera lektioner med varierande fysisk och mental belatsning då orimliga krav ofta leder till stök och bråk.