Ordning och uppförande
Ordningsbetyg
Ordningsbetyg är för mig bara en åtgärd som hanterar en del av problemet.
Man måste se situationen ur ett helhetsperspektiv och ta hänsyn till fler aspekter än den enskilda eleven för att kunna lösa problematiken:
1. Läraren
Vad gör de lärare som lyckas hålla ordning?
2. Undervisningsmaterial och arbetsmetoder
Nytt material och nya sätt att arbeta skapar intresse och motverkar stök. Det är skillnad på att tex. sammanfatta Singoalla och att göra en videorecension på sitt eget bokval.
3. Eleven
Det kan finnas många olika personliga anledningar som framkallar ett stökigt beteende hos elever. Ska elever som inte mår bra, och elever som har sämre förutsättningar att koncentrera sig betygsättas i ordning och uppförande efter samma kriterier som de övriga?
I ett klassrum fyllt med elever finns det ofta väldigt mycket energi. Lärare måste börja använda sig av den då outnyttjad energi ofta leder till stök och bråk.
I ett klassrum fyllt med elever finns det ofta väldigt lite energi. Som lärare måste man planera lektioner med varierande fysisk och mental belatsning då orimliga krav ofta leder till stök och bråk.